هنر آموزگاری - ترجمه منصور متین- برای معلمان، دانشجو-معلمان، مدرسان خصوصی، 

Tutoring Matters:

Everything You Always Wanted to Know about How to Tutor

 

کتاب حاضر که توسط نشر دانشگاهی تمپل در فیلادلفیای آمریکا انتشار یافته،  بر اساس گزارش تجربیات نزدیک به صد نفر از افرادِ درگیر در تدریس و آموزگاری  اعم از دانشجو- معلم (کاروزان تربیت معلم و دوره دبیری)، برگزارکنندگان کلاس‌های تقویتی در مدرسه یا در خارج از مدرسه، علاقه‌مندان داوطلب فعالیت‌ آموزشی یا افراد حق‌التدریس در نهادها و مراکز اجتماعی بوده است. این دسته از آموزشگران هرکدام در مقطع مشخصی عهده‌دار آموزش فرد یا گروهی کم‌تعداد در نقاط متفاوتی از بافت شهری شده‌اند.  بازۀ زمانی چنین «تدریس‌های اختصاصی»  نیز معمولاً هفتگی، ماهانه و حداکثر ترمی  است.

 هدف از تجمیع گزارش‌های این افراد نیز استخراج و تدوین اصول آموزگاری، معلمی، مربیگری، و آموزش اختصاصی بوده است. بعد از شرح هر تجربه یا خاطرۀ آموزشی، توصیه‌های بسیار کاربردی (مثلاً در بارۀ مدیریت استرس خودِ معلم‌، روابط با شاگرد، ارتباط با اولیاء و سایر مربیان، فنون تدریس و …) ارائه  گردیده است.

  اصطلاح (Tutoring) معنایی متفاوت از «درس دادن صِرف و تدریس» یا مثلاً «یاد دادن و آموزش» در خود دارد. در  واقع، این اصطلاح بر آمیزۀ « فکری- عاطفی» امر آموزشی، و ترکیب «علم و هنر» دلالت دارد. آموزگاری – غیر از سطوح ابتدایی-  در قالب انواع آموزش‌های  تقویتی، تکمیلی، جبرانی، فوق‌برنامه و غیره  نیز ارائه می‌شود که  اغلب یا با درخواست والدین، یا به سفارش معلمان، یا حتی بر اساس اامات تحصیلی باید از سر بگذرانند. به طور کلی، آنچه به عنوان مربیگری، آموزگاری  و «آموزش اختصاصی» می‌شناسیم، چند ویژگی‌ زیر را داراست:

اول اینکه، در بازۀ زمانی محدودتر از دوره طولانی آموزش رسمی، ولی به عنوان  کمک‌آموزشی و تکمیلی  به اجراء درمی‌آید.  یعنی فعالیت‌های معلم و شاگرد در امتداد برنامه رسمی حاکم بر مدارس و مراکز تحصیلی  است.

دوم اینکه، فعالیت‌های آموزشگر با هدف تمرین و تقویت حیطۀ مشخصی از موضوعات و آموختنی‌هاست. ولی، همیشه اهداف از طرف نهادهایی تعریف می‌شوند که شاگردان را به آنها ارجاع داده است (اعم از خانواده و اولیاء، مدرسه، مراکز و نهادهای حمایتی دولتی یا خیریه و خصوصی).  

و سوم اینکه، موفقیت آموزشی در گرو ارتباطی بسیار همدلانه‌‌تر، عادلانه‌تر و صمیمانه‌تر از آنچه است که در حالت متعارف بین دانش‌آموزان و معلم رسمی  مدرسه مشاهده می‌شود. 

* تذکر مهم: در لابلای متن اصلی کتاب، حدود 190 قلم از نکات مفید و راهکارها درون جعبه‌ها یا کادر‌هایی قرار گرفته بود. مترجم هر دسته از آنها را به پایان فصل مربوطه انتقال داده و شماره‌گذاری مسلسل کرده است.

 در بارۀ مؤلفان:

نفر اولِ پروژۀ نگارش این کتاب جروم رابو  از اساتید برجستۀ جامعه‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیاست که تحقیقات او بر مشکلات آموزشی در بافت چندملیتی کالیفرنیا و لُس‌آنجلس متمرکز است. خانم تیفانی چین و جیمی استرادا نیز از همین دانشگاه و همکاران او هستند.

البته، در چاپ دوم نام «نیما فهیمیان» نیز روی جلد کتاب درج گردیده است. وانگهی، در پیشگفتار کتاب نیز از صدها نفر همکاران گمنام‌تر پروژه نام برده شده است که بعضی از آنها هموطنان ایرانی‌اند.

 به هر حال، آقای جروم رابو و همکارانش تجربیات تعداد کثیری از دانشجویان سابق یا کنونی‌ خود از تدریس در بافت چندملیتی و چندفرهنگی ایالت کالیفرنیا و منطقۀ لس‌آنجلس را در قالب نوعی «فراتحلیل» گنجانده است تا نکته‌های مفید و کاربردی برای آموزگاری، مربیگری، و تدریس اختصاصی را از آن استخراج کنند.


انتشارات میان رشته ای

هنر آموزگاری - کتاب های منصور متین

کتاب ,آموزگاری ,معلم ,تدریس ,مربیگری، ,اینکه، ,بافت چندملیتی ,جروم رابو ,بازۀ زمانی ,منصور متین
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها